Profielschets Directeur Basisschool Het Meesterwerk
Situatie in de wijk/populatie
Het Meesterwerk is een warme, openbare basisschool met ongeveer 140 leerlingen, gevestigd in de Almeerse wijk Tussen de Vaarten. De school biedt een veilige haven waarin kinderen zich gezien en welkom voelen. Ongeveer een derde van de leerlingen spreekt Nederlands als tweede taal, wat vraagt om specifieke aandacht voor taalontwikkeling en oudercommunicatie. Het Meesterwerk deelt het gebouw met andere instanties, waaronder kinderopvang GO, en Nautilus een school voor speciaal onderwijs.
Onderwijs en kwaliteit
Het Meesterwerk richt zich op het stevig neerzetten van de basisvaardigheden. Er is een duidelijke wens om de ingezette koers voort te zetten: rust, structuur en een sterke focus op taal, rekenen en wereldoriëntatie. Er is een taalcoördinator in huis en er wordt samengewerkt de Praatmaatgroep. Dankzij deze samenwerking is er wekelijks één dag een logopedist aanwezig op school.
Er wordt door het team hard gewerkt aan de doelen uit het schoolplan; naast taal en rekenen is het Meesterwerk een vreedzame- en cultuurschool. De nieuwe directeur wordt verwacht het huidige fundament te bewaken, methodes (waar nodig) gefaseerd te implementeren, en met het team te blijven reflecteren en professionaliseren. Het is van belang dat de nieuwe directeur deze lijn voortzet en het team blijft ondersteunen in hun groei. Innovatie is welkom, maar in afstemming met het team en gericht op haalbaarheid.
Wat vinden de ouders en leerlingen?
Op een kleine school als het Meesterwerk is het niet ongewoon dat leerlingen spontaan de kamer van de directeur binnenlopen. De zichtbaarheid van de directeur – op het schoolplein, in de klas en bij de deur – draagt bij aan een gevoel van veiligheid en vertrouwen. Ouders voelen zich gezien en gehoord, en hechten veel waarde aan een toegankelijke en communicatief sterke schoolleider die betrokken is bij de schoolgemeenschap.
Wat zien ouders en leerlingen graag in de nieuwe directeur?
- Zichtbaarheid en betrokkenheid: een directeur die aanwezig is in het schoolleven – bij de deur, in de pauze, in de klas.
- Vertrouwen en nabijheid: iemand die de kinderen kent, vriendelijk en duidelijk is, en de verbinding met ouders onderhoudt.
- Communicatief sterk: Een open en transparante houding richting ouders en leerlingen, een directeur die luistert, meedenkt en benaderbaar is.
Team
Het team bestaat uit bevlogen en betrokken professionals die een sterke teamgeest delen. Er is een open cultuur waarin eerlijkheid, gezelligheid en onderlinge steun centraal staan. Teamleden voelen zich verantwoordelijk, spreken elkaar aan en waarderen samenwerking. Er is balans tussen jong en ervaren personeel, met een warme, veilige sfeer als fundament. De directeur wordt gezien als onderdeel van het team, niet als meerdere. Samenwerken op basis van gelijkwaardigheid, met ruimte voor inspraak, is essentieel. Het team waardeert een directeur die zichtbaar meedraait, meedenkt en aanstuurt waar nodig, met respect voor de opgebouwde cultuur.
Wat ziet het team graag in de nieuwe directeur?
- Verbindend leiderschap: Mensgericht, warm en benaderbaar. Iemand die mensen ziet, waardeert, en samenwerkt in plaats van oplegt.
- Besluitvaardig en participatief: Het team heeft behoefte aan een leider die knopen durft door te hakken, zonder het gezamenlijke belang en ieders inbreng uit het oog te verliezen.
- Transparante communicatie: Transparantie en openheid in besluitvorming en beleid, zowel schriftelijk als mondeling.
- Focus op continuïteit: voortbouwen op wat er staat, het team inspireren en de kwaliteit van het onderwijs blijven borgen. Iemand die het goede behoudt en met beleid innoveert.
Samenvattend
De nieuwe directeur van basisschool Het Meesterwerk is een betrokken en mensgerichte leider, die in verbinding met het team werkt aan het verstevigen van de basis, rust en structuur. De directeur is zichtbaar, besluitvaardig en weet het bestaande te waarderen. Hij of zij bouwt voort op de warme, open cultuur van de school en stimuleert samenwerking en ontwikkeling – zowel binnen het team als met externe partners.
De nieuwe directeur:
- Is een warm-zakelijke leider: empathisch, daadkrachtig, en helder;
- Is zichtbaar, benaderbaar en onderdeel van het team;
- Houdt van duidelijke communicatie, een open houding en korte lijnen;
- Heeft oog voor mensen, processen én professionalisering;
- Waarborgt de continuïteit van de huidige koers en werkt van daaruit verder;
- Heeft een praktische aanpak en durft besluiten te nemen;
- Is bereid zich langdurig aan de school te verbinden.